~Bingkisan Hati~

"..rahsia hati tak siapa tahu..tapi jika naluri dapat rasakannya,maka rahsia itu terbongkar jua.."

Adakah blog ini membantu anda..?

Saturday, November 3, 2007

10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI

 Lelaki...

1. Bila si dia sibuk........ Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah.

2. Bila si dia ego....... Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan.

3. Bila si dia romantik........ Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama.

4. Bila si dia panas baran........ Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri dulu sampai kemarahan reda.

5. Bila si dia penat....... Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan.

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri......... Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain.

7. Bila si dia mengongkong..... Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua.

8. Bila si dia selamba....... Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya.

9. Bila si dia curang..... Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati.

10. Bila si dia lurus bendul...... Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.

Friday, November 2, 2007

Apakah itu Bid'ah Dhalalah?

Mengikut Imam asSyatibi (alIktisam): Bid'ah Dhalalah ialah yang mencipta sesuatu yang baru yang tidak ada contoh sebelumnya; cthnya : kehidupan seperti paderi, rahib dan sami; membuang testis untuk selamat dari zina; beribadah dibawah panas terik matahari; pesta harijadi, binaan atas kubur; tawaf mengelilingi kubur; dan lain-lain. Mengikut Imam alBanna (majmu' rasail) : amalan yang tidak ada dalil syara' (baik dari alqur'an, sunnah, ijma' atau se cara istimbat dalil muktabar);

Manakala bid'ah lain digolongkan dalam Bid'ah Idhafiah (Bid'ah tokok tambah; yakni amalan itu ada dalil tapi orang 'modified'.) Bid'ah Idhafiah inilah yang banyak orang keliru; orang yang extrim akan mengatakan apa jua bid'ah sebagai sesat atau dhalalah; ada yang golongkan sebagai khilafi; ada kata sebagai bid'ah hasanah (bid'ah yang baik)

Contohnya nas baca tasbih selepas solah 33 kali, tapi dia baca 100 kali atau 75,000 kali. Membaca surah Al-Kahfi pada setiap malam Jumaat; membaca 'sadaqallah' setiap kali selesai membaca alqur'an; mencium dan menjunjung alquran; membaca wirid selepas solah secara berjama'ah. Tapi mengikut al Banna, bid'ah idhafiah ini termasuk dalam khilaf fiqhi (perselisihan feqah).

Berbalik kepada aktiviti bersalaman setiap kali selesai solah berjama'ah lima waktu. Saya mengkategorikan sebagaai bid'ah idhafiah bukan bid'ah dhalalah atau hakikiah. Perbuatan salam itu ada nas syara' tapi ia telah di 'modified' yakni dibuat secara berlebihan dan secara konsisten; Dalam Islam, salam ini berlaku bila berta'aruf (berkenalan), pertemuan setelah kembali dari musafir melebihi tiga hari; dan perpisahan; manakala bersalaman secara konsisten selepas solah adalah bid'ah idhafiah yang tidak berlaku dizaman RasuluLlah saw. Mereka yang telah memperkenalkan amalan ini beranggapan persalaman yang kerap ini akan memperiratkan hubungan kasihsayang.

Adakah wajar menghentikan amalan ini bila berlaku ditempat kita?

Di sini para pendakwah kena cermat dan berhati-hati.

Wallahu'alam

IMAM AHMAD HANBAL RAHIMAHULLAH.

Riwayat hidup.
A) Nama sebenar beliau ialah Abu Abdullah Ahmad b. Muhammad b.
Hanbal b. Hilal As-Syaibani.
B) Beliau berketurunan Nabi sebelah nenek yang bernama Nazar b.
Maad b. Adnan.
C) Beliau dilahirkan pada 164 hijrah bersamaan 780 masihi.
D) Seorang ahli sunnah yang terbesar, Saleh dan Zuhud dianggap
( Mujaddid ) bagi abad ke 3 hijrah.
E) Beliau meninggal dunia pada 241 hijrah bersamaan 855 masihi ketika
berusia 77 tahun.
D) Merupakan pengasas Mazhab Hambali.
SIFAT PERIBADI.
A) Sangat taat kepada gurunya dan tidak suka bercakap banyak.
B) Mempunyai daya ingatan yang kuat sehingga dapat menghafal hadis
lebih banyak daripada orang lain.
C) Suka memaafkan kesalahan orang lain.
D) Telah dipenjara dan didera kerana enggan mengakui pendapat
Muktazilah bahawa Al-Quran adalah makhluk Allah.
E) Beliau berjiwa besar, Zuhud dan tidak terpengaruh dengan
kemewahan hidup.
KEISTIMEWAAN BELIAU.
A) Berminat dengan pelbagai ilmu pengetahuan seperti hadis, fikah dan
ilmu Al-Kalam.
B) Digelar Al-Hakam kerana dapat menghafaz lebih daripada 700 000
hadis.
C) Kuat beribadat dan pernah bersembahyang 300 rakaat semalaman
dan seminggu sekali khatam Al-Quran.
SUMBANGAN BELIAU.
A) Karangan beliau yang termasyhur ialah kitabnya Al-Musnad.
B) Menghasilkan tafsir Al-Quran, kitab An-NasihWal Mansuh, Taatur
Rasul, Al-manasik, Al-kabir, Wal manasik Al-saghir.
C) Mazhab Imam Ahmad iaitu mazhab Hanbali berkembang di Baghdad,
Mesir dan Syria.
D) Menyebarkan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.
E) Fatwa sahabat dianggap penting selepas Al-Quran dan As-Sunnah
selepas itu barulah Kias.

IMAM ABU HANIFAH RAHIMAHULLAH

RIWAYAT HIDUP

A) NAMA SEBENAR IMAM ABU HANIFAH IALAH NOKMAN BIN THABIT. BELIAU BERKETURUNAN PARSI.
B)BELIAU DIGELAR HANIFAH KERANA;
1)beliau mempunyai anak lelaki bernama hanifah ,lalu beliau digelar abu hanifah (bapa hanifah)
2)beliau seorang yang kuat beribadat kepada allah.oleh itu digelar hanifah yang bermaksud cenderung dalam agama.
3)beliau sangat rajin menulis ilmu-ilmunya.beliau rajin membawa tempat dakwat (dalam bahasa arab bermaksud hanifah), ke mana sahaja.
c) beliau dilahirkan pada tahun 80 hijrah bersamaan 699 masihi di kufah,iraq, semasa pemerintahan khalifah bani umaiyah, abdul malik bin marwan.
d)bapanya bernama thabit bin zuta ialah seorang saudagar .oleh itu, abu hanifah menurut jejak langkah bapanya menjadi saudagar menjual batu ubin yang dihasilkan sendiri.
KELEBIHAN IMAM ABU HANIFAH.
a) abu hanifah sangat berminat kepada ilmu pengetahuan. beliau sangat rajin mempelajari ilmu-ilmu yang belum diketahuinya dan mengajarkannya kepada orang lain.
b) beliau terkenal sebagai seorang yang kaya dan berilmu tetapi dermawan,amanah serta kuat beribadat.
c) beliau sangat bijak berebahas untuk mencari kebenaran.beliau terkenal dengan kepintaran mengeluarkan hukum apabila dikemukakan permasalahan kepadanya.imam syafie sewaktu ditanya mengenai abu hanifah : "tidak ada wanita yang dapat melahirkan seorang anak yang bijak seperti abu hanifah".
pendidikan.
a) Aabu hanifah lahir kira-kira 70 tahun setelah kewafatan nabi.oleh itu, beliau sempat bertemu dan belajar daripada beberapa orang sahabat nabi yang masih hidup. antaranya ialah anas bin malik, abdullah bin abi ufa,sahal bin abi saad,dan lain-lain lagi.
b) beliau mempelajari ilmu daripada kira-kira 200 orang guru,termasuk para sahabat dan tabiin.
c) beliau mempelajari ilmu al-quran dan menghafaz al-quran serta hadis-hadis. beliau juga mahir dalam ilmu sastera,serta ilmu usuludin (tauhid).
ketinggian akhlak
a) abu hanifah sangat menghormati guru. beliau sering memberi hadiah kepada guru-gurunya.
b) BELIAU JUGA SEORANG YANG SANGAT PEMURAH.JIKA MEMBELI BARANG, IA AKAN MEMBAYAR DENGAN HARGA YANG MAHAL SUPAYA PENJUAL MENDAPAT HARGA YANG TERBAIK. TETAPI APABILA IA MENJUAL, IA AKAN MEMBERIKAN HARGA YANG MURAH UNTUK MERINGANKAN BEBAN SI PEMBELI.
C) BELIAU SANGAT MENJAGA MARTABAT DAN MARUAH DIRINYA SEBAGAI ULAMA.PERNAH BELIAU DIPUJUK UNTUK MEMEGANG BEBERAPA JAWATAN PENTING DALAM PEMERINTAHAN TETAPI SEMUANYA DITOLAK KERANA TAKUT DIRINYA DIPERGUNAKAN OLEH KHALIFAH-KHALIFAH UNTUK KEPENTINGAN MEREKA. APABILA BELIAU MELIHAT RAMAI ULAMA MENDEKATI KHALIFAH UNTUK TUJUAN-TUJUAN TERTENTU, BELIAU MENJAUHKAN DIRI DARIPADA ULAMA-ULAMA TERSEBUT.
D)BELIAU BUKAN SEORANG YANG PENDENDAM DAN SERING MENDOAKAN ORANG-ORANG YANG BENCI KEPADANYA.
ujian ke atas imam abu hanifah.
a) beliau pernah dipenjarakan oleh khalifah pada zamannya kerana menolak jawatan sebagai jurutulis surat-surat rasul dan menandatanganinya.
ia berkata: "tidak mungkin nanti aku akan MENULIS SURAT UNTUK MEMANCUNG LEHER SEORANG ISLAM DAN MENANDATANGANINYA. DEMI ALLAH AKU TIDAK TURUT CAMPUR URUSANITU."
B) BELIAU PERNAH DIPENJARA DAN DISEBAT 100 ROTAN KERANA MENOLAK JAWATAN HAKIM DI KUFAH. IA BERKATA, "ROTAN INI LEBIH BAIK DARIPADA AKU KENA CEMETI ALLAH DI AKHIRAT."
C) SETERUSNYA, BELIAU PERNAH DIPENJARA LAGI OLEH KHALIFAH ABU JAAFAR AL-MANSUR KERANA ABU HANIFAH ENGGAN MENERIMA JAWATAN HAKIM DI BAGHDAD. DI DALAM PENJARA, BELIAU DISEKSA DENGAN PELBAGAI SEKSAAN.
BELIAU KEMUDIANNYA DIBAWA MENGHADAP KHALIFAH ABU JAAFAR KERANA MASIH ENGGAN MENERIMA JAWATAN ITU WALAUPUN SETELAH DIPENJARAKAN. BELIAU DIBERI
MINUM RACUN DAN DIBAWA BALIK KE PENJARA.
APABILA MENEMUI AJAL, BELIAU SUJUD KEPADA ALLAH DAN TERUS WAFAT IAITU KETIKA BERUSIA 70 TAHUN DALAM BULAN REJAB 150 HIJRAH BERSAMAAN 767 MASIHI DAN DIKEBUMIKAN DI PERKUBURAN HIZRAN.
SUMBANGAN ABU HANIFAH.
A) BELIAU TIDAK SUKA MURID-MURIDNYA BERTAKLID, TETAPI DIGALAKKAN MENGGUNAKAN FIKIRAN ATAU DALIL-DALIL TENTANG SESUATU HUKUM.
B) BELIAU MERUPAKAN SEORANG ULAMA YANG banyak berpegang kepada fikiran dalam menetapkan hukum kecuali ada dalil-dalil yang kuat. inilah yang menyebabkan beliau tidak termasuk dalam golongan periwayat hadis.

Wednesday, October 31, 2007

IMAM MALIK RAHIMAHULLAH

RIWAYAT HIDUP
A) Nama sebenarnya ialah Malik bin Anas bin Abu Amar Al-Asbahi.
B) Beliau dilahirkan di Madinah pada 93 hijrah. Beliau berasal daripada keturunan Arab yang terhormat dan dimuliakan oleh masyarakat.
C) Datuk beliau ialah sahabat Rasullah. Ibu beliau Al-Aliah bte Syuraik.Ada riwayat yang menyebut bahawa beliau berada dalam kandungan ibunya lebih kurang 2 tahun.
D) Beliau wafat pada tahun 179 hijrah ketika berumur 86 tahun dan meninggalkan 3 orang putera dan seorang puteri.
E) Beliau adalah pengasas mazhab Maliki.
SIFAT PERIBADI.
A) Beliau mempunyai kecerdasan akal fikiran yang tinggi .Beliau menghafaz Al-Quran ketika masih kecil.
B) Imam Malik juga memiliki akhlak yang mulia, bersopan-santun, suka pakai pakaian yang mahal dan bersih serta bau-bauan yang harum.
C) Imam Malik suka bergaul dengan semua lapisan masyarakat dan sangat benci pada perbuatan mencela sesama manusia dan sangat hormat kepada hadis-hadis Rasullah s.a.w.
D) Beliau merupakan seorang hartawan yang dermawan, menggunakan hartanya untuk menolong golongan yang susah.
E) Merupakan seorang ulama yang warak,taat,dan patuh kepada Allah serta kuat beribadat pada waktu malam. Beliau tabah menghadapi segala ujian yang menimpanya.
UJIAN KE ATAS IMAM MALIK
Beliau pernah disebat dengan cemeti hingga patah tulang belakangnya kerana mengeluarkan fatwa yang tidak dipersetujui oleh khalifah,iaitu isteri yang diceraikan secara paksa tidak jatuh talaknya.Beliau berkata,"Aku dipukul kerana mempertahankan kebenaran agama.Tidak ada baiknya bagi orang yang tidak dihukum kerana perkara benar."
PENDIDIKAN
A) Beliau banyak menimba ilmu pengetahuan di Madinah kerana pada masa itu Kota Madinah menjadi pusat pengajian ilmu, khususnya ilmu agama.
B) Beliau dapat mengingati 29 hadis daripada 30 buah hadis setelah mendengar gurunya menyampaikan hadis tersebut secara lisan.
C) Beliau telah belajar daripada 900 orang guru, sebahagiannya terdiri daripada ulama. Beliau pernah menuntut dengan ulama yang terkenal.Antaranya:
*Ahli fikah-Rabilah b. Abd. Rahman.
*Ahli hadis-Imam Nafi'Maula Ibn Umar.
*Imam Ibnu Syaibah Azzuhri.
D) Berkat kerajinan dan usaha beliau dalam menuntut ilmu,akhirnya Imam Malik muncul sebagai salah seorang ulama fikah yang terbesar dan unggul di seluruh Madinah.
KEISTIMEWAAN.
A) Seorang yang kuat beribadat di waktu malam serta membaca Al-Quran kitab yang mengandungi hadis
B) Menghafaz Al-Quran dan hadis sejak dari kecil.
C) Beliau sangat berani mempertahankan fatwanya walaupun dihadapan seorang gabenor dan musuh islam.
SUMBANGAN.
A) Kitab yang termasyhur ialah "Al-Muwatta" iaitu kitab yang mengandungi hadis-hadis dan hukum.
B) Kitab-kitab karangan ulama-ulama Mazhab Imam Malik seperti:
*Al-muhtasar Al-Kabir
*Al-Muhktasr Al-Ausat
*Kitab Al-usul
*Ahkamul Quran
C) Mazhab Maliki berkembang di Moroco,Algeria,Tunisia,Iraq dan Palestin.

IMAM AS-SYAFIE RAHIMAHULLAH

RIWAYAT HIDUP.
A) Nama sebenar beliau ialah Abu Abdullah Muhammad b. Idris. Nama ibunya ialah Fatimah Al-Azadiah bt Abdullah b. Hasan b. Ali b. Abi Talib.
B) Beliau digelar As-Syafie sempena nama datuknya Syafie b. Saib.
C) Beliau dilahirkan pada tahun 150 hijrah bersamaan 767 masihi di Ghazzah, Palestin.
D) Beliau adalah Imam mazhab yang empat iaitu pengasas "Mazhab Syafie".
E) Beliau berasal dari keturunan Rasullah s.a.w pada sebelah datuknya, Abdul Manaf (datuk ketiga Nabi Muhammad s.a.w adalah datuk ke sembilan Imam Syafie.)
F) Beliau meninggal dunia pada tahun 204 hijrah bersamaan 820 masihi,ketika berusia 54 tahun dan dikebumikan di Arafah, Mesir.

SIFAT PERIBADI BELIAU.
A) Ketinggian akhlak
a) sangat memuliakan guru-gurunya.Pernah digelar "tongkat Malik" . b) sangat pemurah.
c) beliau telah menolak jawatan kadi di Yaman pada masa
pemerintahan Khalifah Harun Al-Rashid.
B) Ketinggian ilmunya
a) Imam Syafie berjaya membendung fahaman-fahaman yang
mempengaruhi umat islam.
b) membahagikan masa hidupnya satu pertiga untuk beribadat,
satu pertiga untuk berehat, satu pertiga untuk kerjaya.

KELEBIHAN IMAM AS-SYAFIE.
A) Semasa beliau dalam kandungan, ibunya bermimpi keluiar bintang dari perutnya dan memancarkan cahaya.
B) Beliau dapat menghafaz Al-Quran ketika berusia 9 tahun.
C) Mempunyai suara yang merdu, pandai bersyair dan bersajak.
D) Beliau pernah berjumpa dengan Rasullah dan beliau tidak pernah makan sampai kenyang selama 16 tahun.
E) Beliau seorang kuat ingatan, berakhlak tinggi dan bermain panah.

Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani

الحافظ ابن حجر العسقلانى
________________________________________
هو قاضى القضاة شهاب الدين أبو الفضل أحمد بن على بن أحمد العسقلاني الأصل ثم المصري المولد والنشأة ، عرف بابن حجر وهو لقب لبعض آبائه ولد بالفسطاط فى 12 شعبان سنة 773 هـ / 1362م وتوفي سنة 852هـ / 1361م ، وقد نشأ يتيما فكفله وصي والده زكي الدين الخرنوبي كبير التجار بمصر ، وعندما حج هذا الوصي سنة 784هـ اصطحب ابن حجر معه فمكنه ذلك من دراسة الحديث بمكة المكرمة وهو فى سن الثانية عشر من عمره ، ولما عاد إلى القاهرة درس على يد جماعة كبيرة من علماء عصره وفى مقدمتهم شمس الدين القطان ، وقد درس ابن حجر الفقه واللغة وعلوم القرآن وشغف بالحديث .
ولقد قام ابن حجر العسقلاني بعدة رحلات دراسية بالبلاد المصرية والشامية والحجازية واليمن ، وانكب على دراسة الحديث وتصنيفه وبلغت مصنفاته فى الحديث والفقه والتفسير وعلوم القرآن نحو مائة وخمسين مصنفا من أشهرها " فتح الباري بشرح صحيح البخاري " ، وكتاب " الإتقان فى فضائل القرآن " و " تعليق التعليق " والآيات النيرات فى معرفة الخوارق والمعجزات " وغيرها من المؤلفات العظيمة .

أما المؤلفات التاريخية فقد ترك ابن حجر العسقلاني للمكتبة التاريخية كتبا عظيمة أهمها " إنباء الغمر بأبناء العمر " وهو مؤلف ضخم يقع فى مجلدين كبيرين وقد دون فى هذا الكتاب تدوين الحوادث المعاصرة وإن كان قد تجاوز حوادث التواريخ المصري وتعدي ليدون ما يقع فى الأمم الإسلامية الأخرى من التركستان إلى المغرب .

أما الكتاب الثاني فهو كتاب " الدرر الكامنة فى أعيان المائة الثامنة " وهو معجم كبير ضمنه تراجم أعيان القرن الثامن الهجري من سنة إحدي وسبعمائة إلى أخر سنة ثماني مائة ، أما الكتاب الثالث فهو كتاب " رفع الإصر عن قضاة مصر " وهو معجم لقضاة مصر الذين تولوا القضاء منذ الفتح الإسلامي إلى أخر القرن الثامن الهجرى .